سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی یکی از عارضه های پوستی آزار دهنده است. این عفونت ها که قابل انتقال از طریق تماس نیز هستند، نیازمند درمان مناسب هستند. در این مطلب علت ایجاد قارچ پوستی و انواع آن ها را شرح داده ایم.

علت ایجاد انواع قارچ پوستی

 در صورتی که فرد موارد زیر را داشته باشد از نظر ابتلا به بیماری قارچ سطحی و دیگر عفونت های تینئا در معرض خطر بالایی قرار دارد:

  1. سو تغذیه
  2. بهداشت نامناسب
  3. زندگی در آب و هوای گرم
  4. تماس با افراد یا حیوانات مبتلا به قارچ پوستی
  5. سیستم ایمنی سرکوب شده در اثر بیماری یا دارو
  6. انجام دادن ورزش های تماسی همچون کشتی
  7. استفاده از حمام یا رختکن های مشترک

انواع قارچ پوستی

1. بیماری پای ورزشکاران (تینئا پدیس)

این بیماری رایج اغلب مردان نوجوانان و بالغ را مبتلا کرده و ابتلای کودکان به آن قبل از دوران بلوغ کمتر است. عوامل مرتبط با ابتلا به این بیماری شامل عرق کردن، عدم خشک کردن مناسب پا پس از حمام یا شنا، آب و هوای گرم و پوشیدن جوراب ها و کفش های تنگ می شوند.

2. خارش ژوک (تینیا کروریس)

در بیماری خارش ژوک  Jock itch tinea cruris معمولا ناحیه ران و ناحیه تناسلی فرد و  مقعد درگیر می شوند.

این بیماری نیز در مردان شیوع بیشتری داشته و اغلب در شرایط آب و هوایی گرم بروز می دهد. ابتلای زنان به این بیماری بسیار نادر است. 

3. قارچ پوستی صورت (تینئا فیشیا)

Tinea faciei یک عفونت قارچی در ناحیه صورت است. به طور کلی به صورت بثورات قرمز رنگ روی صورت ظاهر می شود و به دنبال آن لکه ها و برجستگی های کوچک و بریده شده مشاهده می شود. ممکن است صورت هنگام درمان پوسته پوسته شود.

4. عفونت قارچی ناخن (تینئا اونگوئیوم)

عفونت قارچی ناخن، تینئا اونگوئیوم یا قارچ ناخن، می تواند هم دست و هم پا را درگیر کند و اغلب سبب ضخیم شدن و تغییر شکل ناخن می شود.